Wat doet Coolblue?

Dit voorjaar opent Coolblue een nieuwe XXL winkel in Tilburg. Een nieuwe loot aan het fysieke verkoopkanaal van de retailer die verder hoofdzakelijk via internet verkoopt. De fysieke winkel aan het Piusplein krijgt een oppervlak van 1.300 m². Daarmee is deze winkel een stuk kleiner dan de twee andere XXL winkels in Amsterdam (1.700 m²) en Den Haag (2.600 m²). Wat valt nog meer op en welke impact heeft deze ontwikkeling?

De nieuwe vestiging in Tilburg is de zevende fysieke winkel van het bedrijf in Nederland. De eerste winkel werd in 2003 in Rotterdam geopend. Al meer dan 15 jaar is Coolblue dus eigenlijk al een multi-channel retailer. Sterker ze zijn in 1999 opgericht en maar kort een echte pure player geweest. Desondanks zijn de fysieke activiteiten marginaal. In 15 jaar tijd hebben ze, met Tilburg erbij, 7 winkels in Nederland geopend en 3 in België. Gemiddeld elke twee jaar één winkel. Weliswaar zijn deze winkels vooral dit decennium geopend, toch kan hier niet worden gesproken van een grote expansie. In 2017 gaf Pieter Zwart aan niet uit te sluiten over een aantal jaar uit te komen op een winkelnetwerk van 20 tot 25 locaties. Een eerste conclusie is dat Pieter hier geen haast mee maakt.

Coolblue realiseerde in 2017 een omzet van € 1,2 miljard, waarvan ongeveer driekwart in Nederland, ongeveer € 0,9 miljard. Een grove berekening van de omzet van de fysieke winkels komt neer op ongeveer € 30 miljoen. Uitgaande van kengetallen van detailhandel.info over elektronica winkels. De fysieke winkels dragen nu dus ongeveer 3 à 4% bij aan de totale omzet van Coolblue. Indien het gestage tempo van winkelopeningen wordt doorgezet zal dit aandeel de komende jaren niet sterk toenemen. De totale omzet blijft (naar verwachting) ook nog wel doorgroeien. Waarschijnlijk niet meer zo veel als in de afgelopen jaren, maar toch. Dit lijdt niet echt tot een verschuiving van online naar offline.

Verder zet Coolblue met haar winkels sterk in op service naar de klant. Alles in de winkel is er op gericht om producten te zien, voelen, ruiken en te ervaren. Je kan koffie zetten met het apparaat dat je wil kopen. Of op een bank ervaren hoe het beeld van een televisie is. Er loopt veel personeel rond om mensen te helpen, telefoons worden gerepareerd en (online) bestellingen kunnen worden opgehaald. De inrichting van de nieuwe winkels sluit, met een ruime opzet, hierop aan. Anders dan traditionele elektronica winkels, zijn er geen lange rijen waar het assortiment is uitgestald. Cooblue kiest daarnaast voor andere, min of meer atypische, locaties. De winkels zijn gevestigd op B of C-locaties aan de rand van winkelgebieden of zelfs daarbuiten. Locaties zonder hoge aantallen passanten.

Kortom:

  • Coolblue is een multi-channel retailer met de nadruk op online.
  • Het aandeel offline is zeer gering en dat blijft de komende jaren.
  • Fysieke winkels zijn gericht op service naar de klant.
  • Fysieke winkels worden op atypische locaties geopend.

En tot slot nog een voorspelling. Afgaande op het aantal inwoners en een spreiding over Nederland wordt de volgende Coolblue winkel geopend in Almere, Nijmegen, Enschede of Apeldoorn. Ergens in 2020.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.