Analyse omvang online levensmiddelenmarkt
Groei online levensmiddelenmarkt
De ontwikkelingen van online verkopen in Nederland gaan snel. We besteden met zo’n allen steeds meer op internet. De levensmiddelensector is hierin altijd een ondergeschoven kindje geweest. Levensmiddelen willen we vooral kunnen ruiken, proeven en voelen, als we ze kopen. Bovendien is het online distribueren van verse producten een lastige logistieke kwestie. Dit heeft de groei tot nu toe beperkt. Maar na een decennium van experimenteren lijkt de online levensmiddelenmarkt nu toch te groeien.
Markt nu al groter dan verwacht
Over de werkelijke omvang van de onlinemarkt, het marktaandeel en de groei daarvan is echter nog veel discussie. Volgens HBD/Thuiswinkel.org besteedden Nederlanders in 2012 online ongeveer 284 mln euro aan levensmiddelen. Dit komt neer op 0,7% van al onze bestedingen aan levensmiddelen. Als echter gekeken wordt naar de omzet van online spelers, kan je concluderen dat de online bestedingen hoger moeten zijn. Ahold realiseerde bijvoorbeeld in 2011 al een online omzet van circa 200 mln. Na overname van Bol.com en het uitrollen van Pick-up-points zal dit nu fors hoger liggen, maar Ahold heeft natuurlijk geen 100% marktaandeel.
1 miljard euro
In de Twinkle100 wordt de omzet van de 100 grootste webshops in levensmiddelen voor 2013 ingeschat op ongeveer 400 mln euro. Hierbij gaat het om grote spelers zoals Albert, Nespresso en Wijnvoordeel. Websites als Thuisbezorgen.nl zijn hierbij niet meegeteld, omdat deze sites zich richten op de horeca. Maar stel dat de grote spelers de helft van de markt hebben, dan is de totale omzet van webshops in levensmiddelen zeker 800 mln euro en nog wel meer als ook de multi-channel verkoop van de reguliere retailers wordt meegeteld. Kortom het verbaast mij niet als wij met z’n allen voor één miljard euro aan levensmiddelen op internet bestellen.
Voorspellingen werkelijkheid
Tegen deze achtergrond zijn eerdere voorspellingen van onder meer Ahold en ING nog helemaal niet zo gek. Sander van der Laan van Ahold verwacht dat het omzetaandeel van de online food-markt kan groeien tot veel hoger dan 5%. ING verwacht in haar sectorvisie 2012 zelfs een marktaandeel van online supermarkten van 5 miljard euro. Een recente studie van het Engelse onderzoeksbureau IGD schat in dat de online omzet van levensmiddelen in Nederland in 2016 1,6 miljard euro zal zijn.
Marktaandeel nu 3%
Uit eigen koopstromenonderzoek, de zogenaamde koopscope, komt naar voren dat nu ongeveer 3% van de levensmiddelen via internet wordt aangekocht, bestedingen aan horeca gerelateerde maaltijdservices niet meegerekend. Ik concludeer hieruit dat de online levensmiddelenmarkt flink in de lift zit. In 2011 werd in het koopstromenonderzoek Zuid-Holland nog een aandeel van 1% gemeten. Twee jaar later is dit al verdrievoudigd. En met de geplande investeringen van al de supermarktorganisaties, zal dit aandeel de komende jaren verder doorgroeien.